Kan man forvente at avfallet blir tømt tidsnok når det er vanskelige vær- og føreforhold?
Den siste måneden har vært veldig utfordrende. Selv om vi gjør så godt vi kan, er det dessverre svært krevende å levere tjenesten på en tilfredsstillende måte for tiden, og vi håper på din forståelse.
Vi beklager ulempene dette medfører for våre innbyggere, og ønsker å forklare at årsakene til forsinkelsene er sammensatte.
De kommunale renovasjonsforskriftene sier at «om vinteren må veien og eventuell snuplass være brøytet og om nødvendig strødd», men når forskriften ikke følges, uansett hvem som har skylden, fører det til store problemer for sjåførene og ROAFs mulighet til å levere tjenesten tidsnok.
Skader og elektronikk
Dessverre har flere av ROAFs sjåfører blitt skadet på grunn av manglende strøing og måking, tross flere HMS-tiltak som bruk av piggsko og brodder. I dag er over 10 prosent av sjåførene sykmeldt på grunn av knekt krageben, ribben og fingre. ROAF bruker vikarer, men de kjenner ikke alle detaljer på en rute, slik våre fast ansatte gjør. Dessuten klarer ikke vikarene å fylle rutene, så våre ansatte må jobbe mye overtid.
I tillegg har bilenes finelektronikk blitt satt på prøve med store temperatursvingninger og påfølgende kondens. Dette skal vi følge opp med leverandøren.
Gode råd
Her er noen tips om hva du kan gjøre for å hjelpe oss:
- Husk å måke snø foran beholderen din.
- Hvis det er mye is, husk å strø fra beholderen og frem til avfallsbilens stoppested.
- Hvis håndtaket på beholderen peker ut mot sjåføren når han skal ta tak og trille beholderen, blir tjenesten vår enda mer effektiv.
Tusen takk for at du legger til rette for våre renovatører slik at vi kan tømme avfallet så raskt og trygt som mulig.
Godt nytt år!
Synnøve Bjørke, administrerende direktør, ROAF