Renovasjonsgebyret
ROAF sørger for å utføre renovasjonstjenester på Nedre Romerike
![GVS og ESAR](/wp-content/uploads/2021/04/IMG_2234-scaled-e1622795224387-1024x735.jpg)
Den enkelte kommune beslutter hva renovasjonsgebyret skal være. Gebyret dekker alle tjenester knyttet til renovasjon, basert på selvkostprinsippet. Dette omfatter blant annet henting av husholdningsavfall på husstandsnivå, returpunkter for glass- og metallemballasje og tilgang til syv gjenvinningsstasjoner. Gebyret dekker også behandling av alt avfall.
ROAFs netto husholdningskostnader fordeles mellom eierkommunene basert på beholderstørrelse på mat- og restavfall inkl. plast, som faktureres eierkommunene. I tillegg kommer den enkelte kommunes kostnader knyttet til renovasjon. Kostnadsinndelingen er basert på selvkostprinsippet.
Har du spørsmål vedrørende renovasjonsgebyret, ta kontakt med kommunen du bor i.
![](/wp-content/uploads/2017/11/Kontrollrom-sorteringsanlegg-1024x683.jpg)
ROAF henter mat- og restavfall inkl. plast hos deg én gang per uke, eller hver 14. dag.
Papp, papir og kartong henter vi én gang i måneden.
På ROAFs gjenvinningsstasjoner er det en rekke avfallstyper som kan leveres gratis om du har sortert dette på forhånd.
To ganger i året kan du levere det farlige avfallet du har samlet i rødboksen til Miljøbilen.
I tillegg til våre primærtjenester sørger vi for å være en foregangsbedrift når det gjelder sirkulær økonomi og gode løsninger for ombruk, gjenvinning og sortering.
Servicekontoret
Servickontoret i din kommune kan bistå med svar om politiske og administrative spørsmål.
Lørenskog kommune Lillestrøm kommune Nittedal kommune Gjerdrum kommune Aurskog-Høland kommune Enebakk kommune Rælingen kommune