Ombygging på Berger: Farlig avfall er midlertidig flyttet. Følg kundeveileders anvisning. Ombrukscontaineren er nå ved hageavfallsmottaket.

Ansatt i ESAR

Seks branner hittil i år

Ettersorteringsanlegget til ROAF på Berger i Lillestrøm sorterer 40 tonn avfall i timen. Blant avfallet skjuler det seg brannbomber, ofte batterier folk har kastet. Opptil 15.000 feilsorterte batterier i uka. Hvert batteri kan få katastrofale følger.

Tekie er maskinfører og prosessoperatør ved ROAFs ettersorteringsanlegg (ESAR) på Skedsmokorset. Han er også en del av industrivernet, som består av 21 spesialtrente medarbeidere.

Kjempeinnsats hele året
Bare i år har det vært seks branner og branntilløp på anlegget. Takket være brannslukkingsapparater, robotslukkere, sprinkleranlegg, en brannbil, samt industrivernet, som inkluderer ti røykdykkere, har ROAF fått kontroll før katastrofen inntreffer.

– Ett batteri i kverna er nok til å starte en brann. Det tenker kanskje ikke folk på hjemme.

– Vi har flest branner i mottakshallen, der vi håndterer avfallet med hjullaster, forteller Tekie. Den røffe håndteringen kan føre til at batterier kortslutter og antenner.

– Heldigvis ser vi branntilløpene raskt og får slukket dem.

Selv om det er flest småbatterier som havner i avfallet, kommer det stadig større batterier, fra for eksempel sykler, håndverktøy og sparkesykler.

– Vi har til og med fått inn bilbatterier blant restavfallet, sier Tekie.

Batteri i ESAR

Føler seg trygg på jobb

Tekie tror ikke at folk vil kildesortere så godt at samtlige batterier forsvinner fra restavfallet, likevel føler han seg trygg.

– Vi har både utstyr og opplæring, og ikke minst veldig flinke kollegaer, sier han og legger til:

– Men det er jo ingen grunn til å kaste batterier i restavfallet. Du kan levere batterier trygt i nesten alle dagligvarebutikker.

Batterier blir gjenvunnet!

Råstoff som hentes ut fra sorterte batterier er blant annet plast, bly, renset og behandlet syre, sink, kadmium, nikkel og kobolt. Noen av råstoffene er sjeldne og finnes bare i svært begrensede mengder. Mange av disse går inn i produksjonen av nye batterier, mens resterende råstoff kan bli til for eksempel hagemøbler, pigment i maling eller metallegeringer.

Slik sparer vi også naturen for utvinning av nye ressurser og klimautslipp.

Nesten 80% av brannene på gjenvinningsanlegg med kjent årsak skyldes feilsorterte batterier.

Norsk Industri

Plakat batteri

Brukte batterier forårsaker brann

Er det så farlig å kaste batterier i restavfallet, da?

Svaret er et rungende JA! Det er virkelig så farlig at batterier kastes i restavfallsposen. Ett eneste lite batteri er nok til å skape en storbrann, og vi overdriver ikke.

Les mer her