ROAFiD er et digitalt innbyggerbevis i form av en app som forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner. Appen er knyttet opp mot din eiendom via BankID. Hovedmålet med innføringen av ROAFiD er å bedre kunne skille mellom privathusholdninger og næringskunder, slik at det man betaler på gjenvinningsstasjonen er rettferdig og riktig.
Den personen som står som eier av eiendommen, må laste ned appen først. Det knyttes en kvoteordning med 12 klipp per kalenderår til eiendommen, og tilgang til kvoten kan deles via appen med andre i husholdningen, dersom man ønsker det. Det er også mulig å dele tilgang til kvoten med andre familiemedlemmer, leietagere o.l. som bor på en annen adresse.
Mer enn 70.000 har allerede lastet ned ROAFiD!
Last ned appen ROAFiD fra App Store hvis du har en Apple-telefon, eller fra Google Play hvis du har en Android-telefon.
Logg inn ved å autentisere med BankID.
Du trenger kun å logge inn én gang pr. halvår.
Appen inneholder ditt innbyggerbevis, i form av en QR-kode som du skal vise frem når du besøker en av våre gjenvinningsstasjoner. I tillegg finner du oversikt over klippekortløsningen, du kan sette opp hentekalender for en eller flere adresser, og du kan dele tilgang med familiemedlemmer, og andre som f.eks. leietagere.
Les merFor næringskunder er ting uendret. Dere skal fortsette å gjøre det samme som før.
ROAFiD er et digitalt innbyggerbevis som forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde. Innbyggerbeviset skal bidra til en mer rettferdig ordning for innbyggerne i våre kommuner, og sørge for at næringskunder og personer som ikke er bosatt i en ROAF-kommune må betale full pris for levering av avfall. Næringskunder og personer som bor utenfor våre eierkommuner betaler ikke renovasjonsgebyr, og skal derfor betale en høyere pris for levering av avfall.
Samtidig som ROAFiD, innføres også en helt ny prismodell. Den skal gjøre
besøket hos oss både mer forutsigbart, mer effektivt, og ikke minst rimeligere for
deg som innbygger i en av våre eierkommuner. Det knyttes en klippekortløsning
med en kvote på 12 klipp per kalenderår til eiendommen. Når du besøker en
gjenvinningstasjon trekkes ett klipp og du betaler kr. 100,-
Har du brukt opp de 12 klippene blir brukerbetalingen kr. 400,- per besøk.
Det kan du få. Eier av boligen/den som betaler renovasjonsgebyret for eiendommen kan gi deg tilgang gjennom å gå inn på sin egen app og gi deg tilgang der. Han/hun trenger e-posten din til dette.
Da får du hjelp av oss på gjenvinningsstasjonen til å laste ned appen på mobilen din, eller så tilbyr vi et fysisk kort dersom du ikke har smarttelefon. Fra 01. mars 2024 vil vi kreve gyldig fremvisning av ROAFiD for å unngå å betale næringspris.
Du kan gi tilgang til andre i husstanden eller leietaker i appen. Du kan også dele det fysiske kortet med disse personene. Det er også mulig å dele tilgang med f.eks. foreldre, barn eller barnebarn som ikke er en del av husstanden, men som skal hjelpe til med å levere avfall.
Det er ikke lov å gi tilgang/dele kundekortet med byggefirmaer eller andre næringsdrivende.
Du får tilgang til alle adressene du står som eier på, og kan videre delegere til leietakere eller lignende.
Denne er nå erstattet av ROAFiD. Vi anbefaler at du sletter appen Min Renovasjon da denne ikke lenger vil bli oppdatert.